SARS-CoV-2 and changes in agricultural Economics and Agribusiness Student’s Life
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to identify and analyze the changes in daily, labor, and academic life that have been perceived by the students of Agricultural Economics and Agribusiness of the University of Costa Rica (UCR) belonging to the Rodrigo Facio campus, South campus, and the enclosure of Guápiles, through the implementation of the virtual modality, on the methodological design. A sample of active students was selected, and an online survey was applied through the Google Forms tool. As a result of virtuality, the students have perceived affectation in aspects such as the mental and physical health. It was also evidenced that there are gaps that limit the inclusiveness of students to carry out their studies virtually.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Las personas autoras conservan los derechos de autor/a y ceden a la revista el derecho de la primera publicación y que pueda editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y comunicarlo en el país y en el extranjero mediante medios impresos y electrónicos. Asimismo, las personas autoras asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamación relacionada con derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la Editorial Tecnológica de Costa Rica. Además, se establece que los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
References
Alfaro, D. (2020, mayo 13). Huertas urbanas: autoabastecimiento durante la pandemia por el COVID-19. Universidad de Costa Rica. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2020/05/13/huertas-urbanas-autoabastecimiento-durante-la-pandemia-por-el-covid-19.html
Aristovnik, A; Keržiˇ, D; Ravšelj, D; Tomaževiˇc, N & Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective. Sustainability, 12(20), 8438. https://doi.org/10.3390/su12208438
Bazán, H. (2020, mayo 14). La educación universitaria y su respuesta a la crisis del covid-19: Continuidad, adaptación e innovación. UPAGU. https://upagu.edu.pe/es/la-educacion-universitaria-y-su-respuesta-a-la-crisis-del-covid-19-continuidad-adaptacion-e-innovacion/
Buri, F. N. A., León, D. A. H., Mediavilla, C. M. Á., & Navarro, W. H. B. (2020). La actividad física en estudiantes universitarios antes y durante la pandemia COVID-19. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(11), 163-176.
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
Celis-Morales, C., Salas-Bravo, C., Yáñez, A., & Castillo, M. (2020). Inactividad física y sedentarismo. La otra cara de los efectos secundarios de la Pandemia de COVID-19. Revista médica de Chile, 148(6), 885-886.
CEPAL. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/4/S2000264_es.pdf
De Oliveira-Dias, M., De Oliveira-Albergarias-Lopes, R., & Correia-Teles, A. (2020). Will Virtual Replace Classroom Teaching? Lessons from Virtual Classes via Zoom in the Times of COVID-19. Journal of Advances in Education and Philosophy, 4(05), 208-213. www.doi.org/10.36348/jaep.2020.v04i05.004
Gaiser, E. (2020). Atravesando la crisis con un espíritu de innovación. Fundación Konrad Adenauer Costa Rica. https://www.kas.de/documents/273967/8233910/Atravesando+la+crisis+con+un+esp%C3%ADritu+de+innovaci%C3%B3n.pdf/841eb70b-a674-7d2b-2dff-a65cac440e2a?version=1.0&t=1588689139037
Gonzalez, T., De La Rubia, M. A., Hincz, K. P., Comas-Lopez, M., Subirats, L., Fort, S., & Sacha, G. M. (2020). Influence of COVID-19 confinement on students’ performance in higher education. PloS one, 15(10), e0239490.
Huanca-Arohuanca, J., Supo-Condori, F., Leon, R. S., & Quispe, L. S. (2020). El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia, Perú. Innovaciones Educativas, 22, 115-128.
Johnson, M., Saletti, L., & Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1.1) 2447-2456. https://scielosp.org/pdf/csc/2020.v25suppl1/2447-2456/es
Kikut, L. (2020). Análisis de resultados de la evaluación de la virtualización de cursos en la UCR ante la pandemia por COVID-19: Perspectiva estudiantil. Universidad de Costa Rica.
Kruskal, W., & Wallis, W. (1952). Use of Ranks in One-Criterion Variance Analysis. Journal of the American Statistical Association, 47(260), 583-621. www.doi.org/10.2307/2280779
Levene, H. (1960). In Contributions to Probability and Statistics: Essays in Honor of Harold Hotelling, I. Olkin et al. eds., Stanford University Press, 278-292.
Montalvo, N., & Montiel, A. (2020). IMPACTO DEL COVID-19 EN EL ESTRÉS DE UNIVERSITARIOS. http://itchetumal.edu.mx/avacient/index.php/revista/article/download/132/102.
Mora, M. (2015). Formulas y tablas estadísticas. Universidad de Costa Rica.
Ozamiz-Etxebarria, N., Dosil-Santamaria, M., Picaza-Gorrochategui, M. & Idoiaga-Mondragon, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Pública, 36(4). https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-311X2020000405013&script=sci_abstract&tlng=es
Peña, R., Waldman, F., Soneyra, N., Tejada, G., Carrere-Cadirant, G., Passaglia, J., & Contrera, M. (2012). Implementación de los entornos virtuales de aprendizaje en cursos de capacitación docente. Revista Iberoamericana de educación, 60(2012), 117-128. https://rieoei.org/historico/documentos/rie60a07.pdf
Pérez-López, E., Atochero, A. V. & Rivero, S. C. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350.
UNESCO (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. ONU.
Universidad de Costa Rica. (2020, septiembre 23). La UCR robustece mecanismo de préstamo de tabletas a estudiantes para el II ciclo lectivo 2020. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2020/09/23/la-ucr-robustece-mecanismo-de-prestamo-de-tabletas-a-estudiantes-para-el-ii-ciclo-lectivo-2020.html
Wilcoxon, F. (1945). Individual Comparisons by Ranking Methods. Biometrics Bulletin, 1(6), 80-83. www.doi.org/10.2307/3001968