Proposal of a Diagnostic Tool for Evaluation of the Organization, Marketing and Financial Areas in Food Processing and Marketing Centers (Ceproma)

Main Article Content

Melissa Gamboa Naranjo, Bach.
https://orcid.org/0000-0001-8399-5274

Abstract




The Ceproma program was born from the National Food Program. These are business centers administered by small farmers organizations for food industrialization and food marketing, and has the purpose of motivated the small farmers, improve the rural peasant economy and basic food availability, and develop innovated ideas.


This diagnosis proposal pretends to support institutional and organization necessities of a Ceproma evaluation tool and make short and long-term decisions. The evaluation tool is based on three areas: organization, marketing and finances.


Due to the nature of the Ceproma Program, the evaluation contains a social focus but with economic requirements that each Ceproma has to satisfy to stay in the market. Therefore, the evaluation tool has a mixed nature, considering the social importance and satisfy economic and production requirements.




Article Details

How to Cite
Gamboa Naranjo, M. (2018). Proposal of a Diagnostic Tool for Evaluation of the Organization, Marketing and Financial Areas in Food Processing and Marketing Centers (Ceproma). E-Agronegocios, 3(2). https://doi.org/10.18845/rea.v3i2.3644
Section
Artículos
Author Biography

Melissa Gamboa Naranjo, Bach. , University of Costa Rica, Costa Rica.

Economista Agrícola, Universidad de Costa Rica

References

Zona Económica. (2008). Obtenido de Ratios de Liquidez:

http://www.zonaeconomica.com/analisis-financiero/ratios-liquidez

Alianza. (2002). Una guía para facilitadores de Talleres Participativos con ONGs que trabajan en VHI/SIDA. Obtenido de http://www.aidsalliance.org/assets/000/001/048/fgs0302_Facilitators_guide_sp_orig inal.pdf?1413459083

Bonilla Houdelatth, E. (2008). Realidad de las Comunidades Rurales de Costa Rica.

Revista Educare, 47-59.

Brenes Barquero, Y., & Montero Navarro, K. (2016). Diseño de diagnóstico participativo en el Ceproma en la comunidad El Progreso en Pejibaye de Pérez Zeledón. Obra no publicada.

CNP. (2014). Mercado Institucional. Obtenido de www.cnp.go.cr

David, F. (2003). Conceptos de Administración Estratégica. Editorial Pearson.

FAO. (s.f.). Participación Campesina para una Agricultura Sostenible en Países de América Latina.

Garrison, R., Noreen, E., & Brewer, P. (2007). Contabilidad Administrativa. Editorial Mc Graw Hill.

Horngren, T., Sundem, L., & Elliott, O. (2000). Introducción a la Contabilidad Financiera.

México: Editorial Pearson.

Inder (2015). Instituto de Desarrollo Rural. Obtenido de www.inder.go.cr

Inder (2016). Propuesta Integral de Abordaje de los Ceproma. Departamento de Servicios para el Desarrollo. Obra en proceso de publicación.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Marketing. México: Editorial Pearson.

Martinez García, A., Ruiz Moya, C., & Escrivá Monzó, J. (2014). Marketing en la

actividad comercial. McGraw Hill.

Mc Carthy, J. (s.f.). Comercialización: un enfoque gerencial.

Quirós Mena, Ó. (7 de Noviembre de 2016). Programa de Abastecimiento Institucional: generalidades y relación con Cepromas. (M. Gamboa Naranjo, Entrevistador)

Quirós Mena, Ó. R. (7 de Noviembre de 2016). Programa de Abastecimiento Institucional y los Cepromas. Director Agrocomercial CNP. (M. Gamboa Naranjo, Entrevistador)

Rojas Vargas, Y. (26 de Octubre de 2016). Crédito Rural: financiamiento para los Cepromas. (M. Gamboa Naranjo, Entrevistador)

Sánchez Ballesta, J. P. (2002). Análisis de Rentabilidad de la empresa. Obtenido de http://ciberconta.unizar.es/leccion/anarenta/analisisr.pdf

SEPSA. (2008). Plan Nacional de Alimentos Costa Rica.

Sistema Costarricense de Información Jurídica. (1956). Ley Orgánica del Consejo Nacional de Producción No2035.

Sistema Costarricense de Información Jurídica. (2002). Reglamento del Programa de Abastecimiento Institucional del CNP.

Solórzano Thompson, J. (Setiembre de 2016). Financiamiento para Cepromas. (M. Gamboa Naranjo, Entrevistador)

Stanon, W., Etzel, M., & Walker, B. (2007). Fundamentos de Marketing. McGraw Hill.

Tobón, W. (Abril de 2013). CONABIO. Obtenido de Análisis Multicriterio:

http://www.recibio.net/wp-content/uploads/2012/11/AnalisisMulticritierio-Wolke.pdf