Stages in the History of the Teaching of Spanish as a Second Language in Costa Rica

Main Article Content

María Gabriela Amador Solano

Abstract

As a result of the increasing demand for Spanish language teaching for foreigners in the context of technological globalization,
the 21st century demands to improve the quality of Spanish as a Foreign Language (SFL) teacher training. This commitment implies researching the historical panorama of the teaching of Spanish as a Second Language in Costa Rica, since there were no publications, and it is expected to be an important reference for research in this field of study in the country. The methodology applied was evaluative research, which pursues the systematic study of specific issues within the context of social change. A total of 14 participants were selected by stratified sampling: teachers and coordinators of the curricular programs. The information in the historical panorama is based on the answers of the interviewees and thorough bibliographic research, which led to the proposal of three important stages of history: Stage 1 (1880s onwards), characterized by the religious order; Stage 2 (1940s onwards), where economic, social, and cultural development was promoted; and Stage 3 (1990s onwards), which is associated with educational tourism. The record of each period reflects how the centers for teaching Spanish as a Second Language were created and developed.

Article Details

How to Cite
Amador Solano, M. G. (2024). Stages in the History of the Teaching of Spanish as a Second Language in Costa Rica. Revista Comunicación, 33(1), 102–119. https://doi.org/10.18845/rc.v33i1.7184
Section
Artículos

References

Aguirre, B. (2012). Aprendizaje y enseñanza del español con fines específicos: comunicación en ámbitos académicos y profesionales. Madrid: SGEL.

Alvarado, L. (2008). Enseñanza de Español como Segunda Lengua para adultos mayores: algunas consideraciones. Revista Filología y Lingüística, XXXIV (2), 89-105. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/1281/1344.

Arguedas, G. (2008). Importancia actual del castellano como segunda lengua. Boletín de la Academia Costarricense de la Lengua, 3, 57-62. Recuperado de https://www.acl.ac.cr/bacl_iii_3.pdf.

Embajada de Estados Unidos. (2018). Más voluntarios para Costa Rica. Recuperado de https://cr.usembassy.gov/.

Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje. (2019). Programa de Estudios Hispánicos (PEH). Recuperado de https://www.literatura.una.ac.cr/.

Fundación Arias. (2020). 30 años Premio Nobel de La Paz. Recuperado de https://arias.or.cr/30-anos-premio-nobel-de-la-paz/

Herrera, G. y Urbina, S. (2014). Nuevo mundo: español como segunda lengua. Costa Rica: EUNED.

Holland, C. (2017). El movimiento protestante en Costa Rica, 1848-2013. En C. Holland (Ed.), Historia de la iglesia evangélica costarricense: reseñas históricas denominacionales (pp. 17-29). Recuperado de https://www.periodicomaranata.com/historia-de-laiglesia-evangelica-costarricense/.

Instituto Cervantes. (2020). Enseñanza de la lengua para fines específicos. En Diccionario de términos clave de ELE. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/ensenanzafinesespec.htm.

Instituto Cervantes. (2021). El Español: una lengua viva. Informe 2021. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2021.pdf.

Instituto Estelar Bilingüe. (2018). Aprende español en Costa Rica en Estelar. Recuperado de https://www.estelarcr.com/.

Instituto Monteverde. (2019). Educación, comunidades e investigaciones. Recuperado de https://monteverdeinstitute.org/.

Lambert, W. (1990). Cuestiones sobre la lengua extranjera y la enseñanza de la segunda lengua. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/inmigracion/lambert.htm

Marín, E. (2012). Cronología de la enseñanza del inglés en Costa Rica durante el Siglo XX. Revista Comunicación, 21(1), 4-15. Recuperado de https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/view/809/723.

Martínez, B. (2016). Cronología de la educación costarricense (1ª ed). Costa Rica: Editorial Digital, Imprenta Nacional. Recuperado de https://www.imprentanacional.go.cr/editorialdigital/libros/historiaygeografia/cronologia_de_la_educacion_costarricense_edincr.pdf.

Montaña Linda. (2019). Sobre la escuela de español. Recuperado de http://www.montanalinda.com/.

Orellana, L., Pérez, C. y Colombo, C. (2023). El protestantismo en Costa Rica, su arraigo y consolidación en los siglos XIX-XX. Intus-Legere Historia, 17(1). Recuperado de https://intushistoria.uai.cl/index.php/intushistoria/article/view/583.

Páez, R. (2018). Latinoamérica, Costa Rica en los inicios del siglo XXI. Archipiélago, Revista Cultural de nuestra América, 17(66), 56-57. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/archipielago/article/view/20180/19170.

Pastor, S. (2021). Español como lengua segunda y extranjera (ELSE) en Argentina. Conversación a tres voces, Boletín de ASELE, n°65, 79-

Rodríguez-Lifante, A. (2022). La ética de la investigación. En: I. Santos y S. Pastor (Dirs.). Metodología de la investigación en la enseñanza-aprendizaje del español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE). Madrid,,Arco/Libros-La Muralla, S.L.

Rojas, L. (2008). Evolución e importancia del turismo en Costa Rica. En Décimoquinto informe del Estado de La Nación en Desarrollo Humano Sostenible. Recuperado de https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/373.

Santana, A. (2015). Aprendamos juntos el español y la cultura de Costa Rica (1a ed.). Heredia, Costa Rica: EUNA.

Universidad de Costa Rica. (2020). Historia. 80 Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://www.ucr.ac.cr/acerca-u/historia-simbolos/historia.html

Universidad EARTH. (2020). Cursos para aprender español. Recuperado de https://www.earth.ac.cr/es/study-at-earth/short-term-international-programs/#slc.

Zumbado, M. (2020). La enseñanza del español como lengua extranjera: sector turismo y condiciones del gremio. En La profesión a través del espejo: reflexiones de profesionales en filología y lingüística en el ámbito costarricense. La Voz Activa. Recuperado de https://lavozactiva.com/wpcontent/uploads/2020/06/La-Voz-Activa-2020_Laprofesi%C3%B3n-a-trav%C3%A9s-del-espejo.pdf.

Zúñiga, A. (2002). Cuando llegaron los cuáqueros. La Nación. Dominical. Recuperado de http://wvw.nacion. com/dominical/2002/agosto/18/dominical9.html.