Determining Language Proficiency Levels in Preschool Teachers in Cartago: A University Extension Activity Funded by Law 9829

Main Article Content

Johanny Vallecillo Alfaro
Sonia Albertazzi Osorio

Abstract

This article presents the findings of the extension activity CF1470016, funded under the Cement Law Call No. 9829 and executed by the School of Language Sciences of the Costa Rican Institute of Technology. The main objective was to determine the English language proficiency level of preschool teachers in five cantons of Cartago by applying the Oxford Test of English (OTE). With a quantitative descriptive design, a diagnostic survey and the OTE were applied to a purposive sample of 31 teachers who lacked prior certification. Familiarization and socioemotional support sessions were also implemented. The results show that 67% of the participants scored between A2 and B1 of the CEFR; reading comprehension reached the highest scores (some at B2), while writing revealed the greatest need for further training. Implications for continuing education are discussed, and a replicable model for teacher certification is proposed.

Article Details

How to Cite
Vallecillo Alfaro, J., & Albertazzi Osorio, S. (2025). Determining Language Proficiency Levels in Preschool Teachers in Cartago: A University Extension Activity Funded by Law 9829. Revista Comunicación, 34(1), 167–177. https://doi.org/10.18845/rc.v34i1.8097
Section
Sección especial

References

Cambridge English. (2019). Revising the A2 Key and B1 Preliminary Writing tests. Recuperado de: https:// www.cambridgeenglish.org/Images/563653-revising-a2-key-and-b1-preliminary-writing-tests.pdf

Consejo de Europa. (2021). Marco común europeo de referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario (I. Castellanos Vega, Á. García Santa-Cecilia y J. L. Montoussé Vega, Coords. y Equipo de traducción, Eds. y Trans.).

Ministerio de Educación y Formación Profesional y Instituto Cervantes. (Obra original publicada en 2020)

Consejo de Investigación y Extensión, Instituto Tecnológico de Costa Rica. (2023, 10 de agosto). Comunicación de acuerdo del CIE: “Términos para la Convocatoria por fondos externos de la Ley del Cemento N.º 9829, artículo 7, inciso c) para actividades de fortalecimiento de extensión, 2024 y proyectos de extensión, 2024-2025” [Memorando] Henderson García, Alan.

Dávila Acevedo, M. R. y Del Campo Machado, R. M. (2024). Tendencias pedagógicas para el fortalecimiento de las habilidades de habla y escucha para docentes de inglés en preescolar, a través de herramientas digitales. Clío América, 8 (3), 11286-11305. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12277

Dirección Regional de Educación Cartago y Escuela de Ciencias del Lenguaje, Instituto Tecnológico de Costa Rica. (2023). Encuesta de planificación - Jornadas de apropiación del idioma inglés [Encuesta de Planificación - Jornadas de Apropiación del Idioma Inglés.csv]. Google Forms. https://forms.gle/BUk88kXQUSdJcoY7A

FutureLearn. (2024). English in Early Childhood: Language Learning and Development. Recuperado de: https://www.futurelearn.com/courses/english-inearly-childhood

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2022). Metodología de la investigación (7.ª ed.). McGraw-Hill

Instituto Tecnológico de Costa Rica. (2023). Plan estratégico institucional 2023-2027: Docencia, investigación y extensión para el desarrollo nacional. Vicerrectoría de Investigación y Extensión. Recuperado de: https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/ doc/plan_estrategico_institucional_2022-2026.pdf

Kocaman-Karoglu, A. (2021). Storytelling in Early Childhood Education: Time to Go Digital. Recuperado de: https://ijccep.springeropen.com/articles/10.1186/s40723-021-00081-x

López-Montero, R. (2020). Enseñanza del inglés a nivel preescolar en un contexto de educación pública. Revista Educación, 44 (1), 1-29. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.34626

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2016). Programa de estudio de inglés para educación preescolar. MEP. Recuperado de: https://www.mep.go.cr/sites/default/files/media/inglestransicion.pdf

North, B. (2022). The CEFR Companion Volume and the Action-oriented Approach. Recuperado de: https:// www.researchgate.net/publication/366155128

Oxford University Press. (2021). Oxford Test of English: Test specifications - Test development and validation. Recuperado de: https://online.oupe.es/ELT/OTE/pdf-web/ote_global_oxford_test_of_english_test_specifications_2019.pdf

Patiño Mora, V. (2021). El bilingüismo en el preescolar costarricense: Logros y desafíos. Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible (CONARE-PEN).

Pretel Manso, M. C. y Megías García, A. (2016). El aprendizaje de lenguas extranjeras en educación infantil. Puertas a la Lectura, 127-132.

Programa Estado de la Nación. (2023). Educación preescolar, general básica y diversificada en Costa Rica (D. Murillo y I. Román, Coords.; Cap. 2, Informe Estado de la Educación 2023).

Richards, J. C. y Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching (3a ed.). Cambridge University Press.

Sánchez-Reyes Peñamaría, M. S. (2000). La influencia de la edad temprana en el proceso de adquisición de la lengua extranjera. Aula, 12, 43-53. Ediciones Universidad de Salamanca