Teaching Participation, Technological Tools and Development of Reasoning Skills: Contributions of a University Extension Project

Main Article Content

Nelson Pérez Rojas
Fátima Díaz Quesada

Abstract

This article explores the impact of a university extension project implemented by the School of Language Sciences of the Costa Rican Institute of Technology, which focused on the development of reasoning and reading skills among young Costa Ricans and the integration of teachers from regions with socioeconomically disadvantaged backgrounds. By utilizing a combination of face-to-face and virtual workshops, supplemented with surveys and assessments, the project scrutinized the role of technological tools in refining teaching methodologies and gauging teachers’ perceptions and instructional practices. The findings indicate a positive trend towards embracing technology in the classroom and recognizing its pedagogical value. Nonetheless, the study also highlights considerable obstacles, among them the insufficiency of appropriate technological resources. The workshops demonstrated
efficacy in bolstering reasoning and reading skills, as evidenced by substantial teacher involvement and affirmative feedback. The research highlights the critical need for ongoing support in incorporating educational technologies to create more engaging and effective educational experiences.

Article Details

How to Cite
Pérez Rojas, N., & Díaz Quesada, F. (2025). Teaching Participation, Technological Tools and Development of Reasoning Skills: Contributions of a University Extension Project. Revista Comunicación, 34(1), 144–155. https://doi.org/10.18845/rc.v34i1.8094
Section
Sección especial

References

Álvarez, I. G. (2006). La Lectura de textos Literarios en el colegio, ¿por qué no leen los estudiantes? Revista Educación, 30(1), 157-172.

Arias, R., Sánchez, L. y Rodríguez, M. (2020). Pobreza y desigualdad en Costa Rica: una mirada más allá de la distribución de los ingresos. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(1).

Basto, F. P. (2018). La lectura como estrategia de desarrollo de los razonamientos inductivo y deductivo, pilares del pensamiento crítico.Revista Neuronum, 4(1), 73-84.

Brizuela, A., Jiménez, K., Pérez, N. y Rojas, G. (2016). Autorreportes verbales en voz alta para la identificación de procesos de razonamiento en pruebas estandarizadas. Revista Costarricense de Psicología, 35(1), 23-36.

Brizuela, B., Pérez, N. y Rojas, G. R. (2020). Validación de una prueba de comprensión lectora para estudiantes universitarios. Revista Educación, 44(1), 1-24.

Calvo, K., Cerdas, D., Jiménez, K., Martínez, D., Ordóñez, K., Pérez, N., Rojas, G., Rojas, L., Solano, S. y Valverde, M. (2023). 60-10. Preguntas y respuestas de práctica para la Prueba de Aptitud Académica. Editorial UCR.

Castañeda, L. y Cabero, J. (2013). Tecnologías de la información y la comunicación para la mejora educativa. Narcea Ediciones.

Castro, R. (2020). Posicionamiento de la lectura como habilidad transversal en planes de estudio para docentes de I y II ciclos en Costa Rica. Revista Innovaciones Educativas, 22(33), 124-145.

Geary, D. C., Hoard, M. K., Nugent, L. y Bailey, D. H. (2013). Adolescents’ functional numeracy is predicted by their school entry number system knowledge. PLoS One, 8(3), e58384.

Monge, C. L., Zlateva, P. y Boni, A. (2019). Extensión universitaria y aprendizaje-servicio. Análisis de dos casos en Sudáfrica y Costa Rica desde el enfoque de las capacidades para el desarrollo humano. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 41(1), 112-137.

Montero, E., Rojas, S., Zamora, E. y Rodino, A. M. (2012). Cuarto Informe Estado de la Educación. Costa Rica en las Pruebas PISA 2009 de Competencia Lectora y Alfabetización Matemática. https://www.kerwa.ucr.ac.cr/items/d265adde-e02f-4472-a171-3a3c8388dfe9

Murillo, F. J., Martínez, C. y Graña, R. (2020). Escuelas públicas para pobres, escuelas privadas para ricos: relación entre educación privada y segregación escolar de carácter socioeconómico en América Latina.

Pérez, N., Díaz, F. y Solano, S. (2023). Identificación de insumos para el desarrollo del razonamiento verbal en estudiantes de centros educativos con bajo perfil económico-social. Comunicación, 32(2), 19-25.