Attitudes and Beliefs Towards Mathematics and Mathematical Talent: An Analysis with Participating and Nonparticipating Teachers in OLCOMA

Main Article Content

Arthur Leitón García
Jordan Carvajal Ruiz
Ronny Gamboa Araya

Abstract

The affective domain of the mathematics teacher is an element to consider in the teaching of this discipline due to its influence
on the development of the class and on the attitudes and beliefs of the students. Since participation in the Costa Rican
Mathematics Olympiad (OLCOMA, for its acronym in Spanish) implies the teacher addressing another type of mathematical
content from a different approach than secondary education, it could be thought that their affective profile is different from a
teacher who has no particular interest in doing so. Therefore, the objective of this research was to analyze the attitudes and
beliefs towards mathematics and the mathematical talent of teachers in this field whether they have OLCOMA experience.
The study had a mixed research approach, and for data collection, a questionnaire and detailed interviews were applied.
Based on the results, it was possible to identify characteristics of teachers who participate in OLCOMA and those who do
not, regarding perception of mathematical talent, conception of mathematics, confidence and security when working with
any mathematical topic, and ways of solving mathematical problems, among others. In most of the study categories, the
evaluation was very positive for mathematics teachers participating in OLCOMA, but the beliefs towards mathematical talent
of teachers who did not participate in the project had a more positive evaluation compared to teachers who did participate.
This research provides contributions to the training and preparation of mathematics teachers, both in service and in training,
since it delves into the affective characteristics of mathematics teachers, and to carry out research related to mathematical
talent and the affective domain of teachers.

Article Details

How to Cite
Leitón García, A., Carvajal Ruiz, J., & Gamboa Araya, R. (2024). Attitudes and Beliefs Towards Mathematics and Mathematical Talent: An Analysis with Participating and Nonparticipating Teachers in OLCOMA. Revista Comunicación, 33(1), 22–42. https://doi.org/10.18845/rc.v33i1.7179
Section
Artículos

References

Abraham, G., Mena, A., Rodríguez, M. R., Golbach, M., Rodríguez, M. y Galindo, G. (2010). ¿La actitud hacia la matemática influye en el rendimiento académico. En P. Lestón (Ed.), Acta latinoamericana de matemática educativa (pp. 75-83). DF, México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A. C.

Acosta, Y. y Alsina, Á. (2017). Conocimientos del profesorado sobre las altas capacidades y el talento matemático desde una perspectiva inclusiva. Números, 94, 71-92. Recuperado de http://www.sinewton.org/numeros/

Blanco, L. J. (2012). Influencias del dominio afectivo en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. En N. Planes (Ed.), Teoría, crítica y práctica de la educación matemática (pp. 171-185). Barcelona, España: GRAÓ, de IRIF, S.L.

Blanco, L. J., Caballero, A., Piedehierro, A., Guerrero, E. y Gómez, I. (2010a). El dominio afectivo en la enseñanza/aprendizaje de las matemáticas. Una revisiónde investigaciones locales. Campo abierto, 29(1), 13-31. Recuperado de http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/2960/0213

_2010_29_1_13.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Blanco, L. J., Guerrero, E., Caballero, A., Brígido, M.y Mellado, V. (2010b). The affective dimension of learning and teaching mathematics and science. En M. Caltone (Ed.), Handbook of lifelong learning developments (pp. 265-287). España: Nova Science Publisher.

Blanco, L.J., Guerrero, E., Caballero, A., Brígido, M. y Mellado, V. (2010c). The affective dimension of learning and teaching mathematics and science. En M. P. Caltone (Ed.), Handbook of lifelong learning developments (pp. 265-287). New York: Nova Science Publishers.

Campos, E. D. F. (2008). Creencias y matemáticas. Cuadernos de investigación y formación en educación matemática, (4), 9-27. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/6900/6586.

Casis, M. (2018). Dominio afectivo y educación matemática. Chile: Ediciones Universidad Finis Terrae.

Casis, M., Castro, N. R. y Martínez, E. C. (2017). Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile. PNA, 11(3), 181-203.

Castro, W. F. y Godino, J. D. (2011). Métodos mixtos de investigación en las contribuciones a los simposios de la SEIEM (1997-2010). En M. Marín et al. (Eds.), Investigación en educación matemática XV (pp. 99-116). Ciudad Real, Colombia: SEIEM.

Díaz, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: Editorial McGraw Hill.

Donoso, P. (2015). Estudio de las concepciones y creencias de los profesores de educación primaria chilenos sobre la competencia matemática (Tesis doctoral, Universidad de Granada). Recuperado de https://digibug.ugr.es/handle/10481/42049.

Ernest, P. (1989). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. En P. Ernest (Ed.), Mathematics teaching: the state of the art (pp. 249-254). London, Inglaterra: Falmer Press.

Esnal, M. J. C., Pascual, R. C., y Cuesta, P. L. (2010). Cambiar las actitudes hacia las matemáticas resolviendo problemas. Una experiencia en formación del profesorado de educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (22), 65- 76.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2ª ed.). Madrid, España: Ediciones Morata.

Gamboa, R. (2014). Relación entre la tendencia didáctica del profesor de matemáticas y la formación de las actitudes y creencias hacia la disciplina de estudiantes de décimo año en tres colegios académicos públicos diurnos de la región educativa de Heredia (Tesis doctoral, Universidad Estatal a Distancia). Recuperado de https://repositorio.uned.ac.cr/handle/120809/1651

García, R., González, J. y Jornet, M. (2010). SPSS: Análisis de fiabilidad: alfa de Cronbach. Grupo de innovación educativa. Universitat de Valencia. Recuperado de https://www.uv.es/innomide/spss/SPSS/SPSS_0801B.pdf.

Gil, N., Blanco, L. y Guerrero, E. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 2(1), 15-32.

Gómez I. M. (1997). Procesos de aprendizaje en matemáticas con poblaciones de fracaso escolar en contextos de exclusión social. Las influencias afectivas en el conocimiento de las matemáticas (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperado de https://docta.ucm.es/entities/publication/e8d25ecc-32e0-489d-bc84-2b690e42b82c.

Gómez, I. M. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid, España: Narcea.

Gómez, I. M. (2002). Cuestiones afectivas en la enseñanza de las matemáticas: una perspectiva para el profesor. En L. C. Contreras y L. J. Blanco (Eds.), Aportaciones a la formación inicial de maestros en el área de matemáticas: una mirada a la práctica docente (pp. 23-58). Cáceres, España: Universidad de Extremadura.

Gómez, I. M. (2003). La tarea intelectual en matemáticas afecto, meta-afecto y los sistemas de creencias. Boletín de la Asociación Matemática Venezolana,10(2), 225-247.

Gómez, I. M. (2009). Actitudes matemáticas: propuestas para la transición del bachillerato a la universidad. Educación Matemática, 21(3), 5-32.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw- Hill Interamericana.

Maroto, A. (2015). Perfil afectivo-emocional matemático de los maestros de primaria en formación (Tesis doctoral, Universidad de Valladolid). Recuperado de https://uvadoc.uva.es/handle/10324/16201.

Martínez (2008). Actitudes hacia la matemática. Sapiens. Revista universitaria de investigación, 9(1),237-256. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/410/Resumenes/Resume_41011135012_3.pdf.

Mato, M. D. y De la Torre, E. (2010). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. PNA, 5(1), 25-36. Recuperado de http:// funes.uniandes.edu.co/656/1/Mato2010Evaluacion.pdf.

McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education. A reconceptuaization. En D. A. Grows (Ed.), Handbook of research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 575-596). New York: Macmillan.Publishing Company.

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica (MEP). (2012). Programas de estudios de matemática I y II ciclo de la educación primaria, III ciclo de educación general básica y educación diversificada. San José, Costa Rica: MEP.

Padrón, O. (2013). Las creencias en la educación matemática. Educare, 17(57), 235-243.

Pajares, M. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), pp. 307-332.

Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto informe del Estado de la Educación. Recuperado de http://repositorio.conare.ac.cr/bitstream/handle/20.500.12337/665/804.%20Sexto%20Informe%20del%20Estado%20de%20la%20Educaci%c3%b3n_VI%20Informe%20Estado%20de%20la%20Educaci%c3%b3n%202017_Libro%20completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sánchez, D. (2008). Las creencias en la matemática. Memoria del VI Coloquio de Experiencias Educativas en el contexto universitario. Congreso llevado a cabo en la Asociación de Pedagogos en la universidad de La Habana, Cuba.

Solís, C. (2015). Creencias sobre la enseñanza y aprendizaje en los docentes universitarios: Revisión de algunos estudios. Propósitos y Representaciones, 3(2), 227-260. Recuperado de http://dx.doi.org/10.20511/pyr2015.v3n2.83.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2012). Challenges in basic mathematics education. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000191776_eng.

Villalobos, Z. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: Cuantitativos, Cualitativos y mixtos. San José, CR: EUNED

Most read articles by the same author(s)