Needs Analysis for Corporate LSP Programs: A Case Study of the Use of Best Practices
Contenido principal del artículo
Resumen
The present case study follows best practices in needs analysis to improve a customer service training program for EFL Spanish speakers. Data was obtained from a semi-structured interview, administered to a course designer, and survey and group interview, directed to eleven customer service representatives and their trainer. This study was conducted in three stages. The first stage analyzed and detailed the best practices regarding the conduction of needs analysis on available literature. The second stage was an interview with a curriculum designer and expert in the field. This stage aimed to identify the best practices in conducting needs analyses in second language acquisition course design, specifically language for specific purposes. The last stage focused on a needs analysis that included the best practices resulting from the analysis of the literature and the data obtained from the interview experts. Results showed that, in corporate curricula, modifications must match learners’ needs to improve curriculum effectiveness. Failure to do so may result in inefficiencies in the curriculum. The researchers conclude that appropriate needs analysis and the use of best practices are imperative to improve the acquisition of a language.
Detalles del artículo
This work is licensed under a Deed - Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional - Creative Commons.
Política de acceso abierto
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente investigación al público apoya a un mayor intercambio de conocimiento global.
Ser una revista de acceso abierto, implica que todo el contenido es de libre acceso y sin costo alguno para el usuario o usuaria, o institución. Las personas usuarias pueden leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir y buscar los artículos en esta revista sin pedir permiso previo del editor o el autor con fines educativos y no de lucro.
La única limitación de la reproducción y la distribución, y el único papel de los derechos de autor en este ámbito, debe ser dar a los autores el control sobre la integridad de su trabajo y el derecho a ser debidamente reconocidos y citados. (Budapest Open Access Iniciative)
LICENCIAMIENTO Y PROTECCIÓN INTELECTUAL
Todos los artículos publicados, están protegidos con una licencia Creative Commons 4.0 (Deed - Atribución/Reconocimiento-NoComercial-SinDerivados 4.0 Internacional - Creative Commons) de Costa Rica. Consulte esta licencia en: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es
Las licencias constituyen un complemento al derecho de autor tradicional, en los siguientes términos:
- Se impide la obra derivada (es decir, no se puede alterar, transformar ni ampliar el documento).
b. Siempre debe reconocerse la autoría del documento referido.
c. Ningún documento publicado en la Revista Comunicación, puede tener fines comerciales de ninguna naturaleza.
Mediante estas licencias, la revista garantiza al autor que su obra está protegida legalmente, tanto bajo la legislación nacional como internacional. Por tal motivo, cuando sea demostrada la alteración, la modificación o el plagio parcial o total de una de las publicaciones de esta revista, la infracción será sometida a arbitraje internacional en tanto que se están violentando las normas de publicación de quienes participan en la Revista y la Revista misma. La institución afiliada a Creative Commons para la verificación en caso de daños y para la protección de dichos productos es el Instituto Tecnológico de Costa Rica, mediante la Editorial Tecnológica y la Vicerrectoría de Investigación.
Citas
Abdirakhimova, M. (2025, February 2nd). The importance of teaching English for specific purposes. International Conference on Scientific Research in Natural and Social Sciences, New York, the United States of America. Retrieved from http://econfseries.com/ index.php/1/article/view/572
Aysu, S., & Özcan, F. (2021). Needs analysis in curriculum design: Language needs of tourism students. Sakarya University Journal of Education, 11(2), 305-326. doi: 10.19126/suje.854993
Aguilar-Sánchez, J. (2005). English in Costa Rica. World Englishes, 24(2), 161-172. doi: 10.1111/j.1467-971X.2005. 00401.x
Badilla-Ramos, K. (2023). Focusing on a needs analysis on English for Geographic Sciences. LETRAS, 2(74), 95-127. doi: https://doi.org/10.15359/rl.2-74.4
Basturkmen, H. (2010). Developing courses in English for specific purposes. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Brown, J. (2016). Introducing needs analysis and English for specific purposes. Oxford, England: Routledge.
Council of Europe (n.d.). CEFR Descriptors - Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Council of Europe Portal. Retrieved from https://www.coe.int/en/web/common-europeanframework-reference-languages/cefr-descriptors
Croswell, J. (2014). Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). California, The United States: SAGE Publications, Inc.
Dudley-Evans, T., & St John, M. (1998). Developments in ESP: A Multi-Disciplinary Approach. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Flowerdew, L. (2013). Needs analysis and curriculum development in ESP. In B. Paltridge & S. Starfield (Eds.), The handbook of English for specific purposes (1st ed., pp. 245-346). Boston: Wiley-Blackwell.
Gollin-Kies, S., Hall, D., & Moore, S. (2015). Language for Specific Purposes. Basingstoke, Hampshire:Macmillan.
Huhta, M., Vorgt, K., Johnson, E., Tulkki, H., & Hall, D. (2013). Needs Analysis for Language Course Design: A Holistic Approach to ESP. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learning-Centered Approach. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Hyland, K. (2006). English for Academic Purposes: An Advanced Resource Book. Routledge. doi:10.4324/9780203006603
Iwai, T., Kondo, K., Lim, D.S.J., Ray, G.E., Shimizu,H., & Brown, J.D. (1999). Japanese language needs assessment 1998-1999 [Unpublished manuscript].Department of East Asian Languages and Literatures,University of Hawai’i at Manoa.
Macalister, J., & Nation, I. (2019). Language curriculum design (2nd ed.). Oxford, England: Routledge.
Miller et al. (2020). Curriculum design from theory to practice: Preparing Japanese students to study abroad using content-based language teaching. The Curriculum Journal, 32(2), 215-246. doi: 10.1002/curj.68
Mora-Sequeira, E., & Argueta-Díaz, S. (2024). Design of an ESP course for pottery artisans and traders of Guaitil, Guanacaste. Revista de Lenguas Modernas, 38, 01-21. doi: 10.15517/RLM.V0I37.52265
Pearson. (2020). A Global Snapshot of English Proficiency. Retrieved from https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/english/versant-test/GlobalReport2020.pdf
Zohoorian, Z. (2015). A needs analysis approach: An investigation of needs in an EAP Context. Theory and Practice in Language Studies, 5(1), 58-65. doi:10.17507/tpls.0501.07.