Iterative algorithm to calculate square and cubic roots for secondary and high school students Algoritmo iterativo para calcular raíces cuadradas y cúbicas para estudiantes de educación media
Main Article Content
Abstract
This article introduces a teaching method using the Newton-Raphson numerical algorithm, specifically designed to teach high school students in Mexico how to compute square and cubic roots. The method relies on the Newton-Raphson algorithm’s quadratic convergence stopping criterion, which achieves precision up to four significant digits in the roots calculated within just two iterations. Additionally, factor decomposition supports the application of this methodology. The article also includes numerical examples commonly given to middle school students, providing them with practical experience in using the algorithm as it is taught in secondary and high schools. Applying this algorithm helps enhance students’ mental arithmetic skills, offering a significant educational benefit.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Las personas autoras conservan los derechos de autoría, pero ceden a la revista el derecho de la primera publicación. También, permiten a la revista editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y promocionarlo en el país y en el extranjero mediante diferentes medios impresos y digitales. Además, permiten que el artículo sea adaptado a formatos de lectura, sonido o voz para que pueda ser accedido por personas que presenten alguna discapacidad o limitación. Se podrá traducir a cualquier idioma diferente al del artículo original.
Las personas autoras permiten a la revista publicar, junto con el artículo, datos personales como nombres, apellidos, institución de filiación, ciudad, país y correo electrónico.
Asimismo, las personas autoras asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamo relacionado con los derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la revista y al Instituto Tecnológicos de Costa Rica.
Se aclara que los puntos de vista y comentarios de las personas autoras de los artículos no necesariamente representan los puntos de vista de la revista ni los del Instituto Tecnológico de Costa Rica.
Los artículos están licenciados bajo Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.