Unreliable Narration and Point of View in the Film Birdman (2014)

Main Article Content

Alejandro Núñez-Alberca

Abstract

The point of view, extensively studied by formalist, semiotic, and narratological theories, represents a mediation of considerable importance between the viewer and the filmic discourse unfolding before it, especially when attributing which events in the narrative are true and which are imagined within the diegesis. Therefore, this paper aims to identify the variations in point of view present in the film Birdman (2014) and describe the audiovisual language strategies on which these changes are based. The study adopts a qualitative approach, and the chosen methodology was textual analysis. After identifying the main aesthetic elements
of the film, it is concluded that Birdman constitutes a case of unstable narration, as it not only tells its story from the perspective of a mentally disturbed character but also creates complexity in the criteria necessary for the viewer to discern between what is true and what is simulated within the diegesis through a meticulous control of cinematic forms of expression.

Article Details

How to Cite
Núñez-Alberca, A. (2025). Unreliable Narration and Point of View in the Film Birdman (2014). Revista Comunicación, 34(2), 66–78. https://doi.org/10.18845/rc.v34i2.8363
Section
Artículos

References

Anderson, E. (2010). Telling Stories: Unreliable Discourse, Fight Club and the Cinematic Narrator. Journal of Narrative Theory, 40(1), 80-107.

Aumont, J. y Marie, M. (2019). El análisis cinematográfico. Buenos Aires, Argentina: La marca.

Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. y Vernet, M. (2008). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Barreto, L. (2020). Birdman y las nuevas aventuras de un quijote: parodia y transtextualidad. eHumanista, 45, 144-154. https://www.ehumanista.ucsb.edu/volumes/45

Bedoya, R. (2023). Del blockbuster al autorretrato. Apuntes sobre el cine de hoy. Lima, Perú: Fondo Editorial de la Universidad de Lima.

Berger, A. A. (2016). Media and Communication Research Methods. An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, Estados Unidos: Sage.

Blanco, D. (2018). Semiótica del texto fílmico. Lima, Peru: Fondo Editorial de la Universidad de Lima.

Booth, W. C. (1961). The Rhetoric of Fiction. Chicago, Estados Unidos: The University of Chicago Press.

Bordwell, D., Thompson, K. y Smith, J. (2024). Film Art: An Introduction. Nueva York, Estados Unidos: McGrawHill.

Carmona, R. (2022). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid, España: Cátedra.

Castañeda, A. (2013). Sobre la estética de las intensidades en el cine digital. La Colmena: Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, (80), 145- 152

Comolli, J. L. y Sorrel, V. (2015). Cine, modo de empleo. De lo fotoquímico a lo digital. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Chateau, D. (2010). Estética del cine. Buenos Aires, Argentina: La marca.

Deleyto, C. y Del Mar Azcona, M. (2021). The texture of the age: Digital construction of unbounded Space in Birdman (Iñárritu 2014). Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 18, 73-88. Recuperado de https://doi. org/10.1386/slac_00037_1

Elsaesser, T. (2021). The Mind-Game Film. Distributed Agency, Time Travel, and Productive Pathology. Nueva York, Estados Unidos: Routledge.

Gaudreault, A. y Jost, F. (2024). El relato cinematográfico. Películas y series de televisión. Buenos Aires, Argentina: La Marca.

Gaudreault, A. (1987). Narration and monstration in the cinema. Journal of Film and Video, 39(2), 29-36. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/20687768

Gaudreault, A. (2009). From Plato to Lumière: Narration and Monstration in Literature and Cinema. Toronto, Canadá: University of Toronto Press.

Giovanka De Macêdo, R. (2017). Raymond Carver vaiao teatro: adaptação do conto Do que estamos falando quando falamos de amor no filme metaficcional Birdman (Ou A Inesperada Virtude da Ignorância)(Tesis de grado, Universidade Federal da Paraiba). Recuperado de https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3306

Lesher, J., Milchan, A., Skotchdopole, J. y Iñárritu, A. (productores) e Iñárritu, A. (director). Birdman o (La inesperada virtud de la ignorancia) [Cinta cinematográfica]. E.U: Regency Enterprises, New Regency Pictures, M Productions, Le Grisbi Pictures, TSG Entermeinent y Worldwide Enterteinment.

Guarneros, S. (2020). Birdman: la inesperada virtud de la ignorancia. La puesta en cámara como objeto de estudio. Huella de la palabra, (14), 50-75. Recuperado de https://doi.org/10.37646/huella.v14i14.15

Hannan, M. (2022). Dream Logic and Unreliability in Kazuo Ishiguro’s The Unconsoled. Text, 26(Special 68), 1-17. Recuperado de https://doi.org/10.52086/001c.57577

Hogan, P. C. (2013). Narrative Discourse: Authors and Narrators in Literature, Film and Art. Ohio, Estados Unidos: The Ohio State University Press.

Imbert, G. (2008). El transformismo televisivo: postelevisión e imaginários sociales. Madrid, España: Cátedra.

Jost, F. (2004). The Look: From Film to Novel. An Essay in Comparative Narratology. En R. Stam y A. Raengo (Eds.), A Companion to Literature and Film (pp. 71-80). Oxford, Reino Unido: Blackwell Publishing.

Leone, M. (2023). The main tasks of semiotics of artificial intelligence. Language and Semiotic Studies, 9(1), 1-13. Recuperado de https://doi.org/10.1515/lass-2022-0006

Marrone, G. (2022). Introduction to the Semiotics of the Text. Boston, Estados Unidos: DeGruyter.

Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (Vols. 1 y 2). Barcelona, España: Paidós.

Núñez-Alberca, A. (2020). Las estrategias del creer en Los ocho más odiados, de Quentin Tarantino. Contratexto,

34, 243-264. Recuperado de https://doi.org/10.26439/contratexto2020.n034.4875

Núñez-Alberca, A. (2021). Entre el evento y el ejercicio: la construcción tensiva del suspenso en la película Birdman (o la inesperada virtud de la ignorancia).Tópicos del Seminario, 2(46), 60-79. https://topicosdelseminario.buap.mx/index.php/topsem/article/view/738

Vilches, L. (2017). Diccionario de Teorías Narrativas. Cine, Televisión, Transmedia. Barcelona, España: Caligrama.

Walton, S. (2017). Becoming Space in Every Direction: Birdman (2014) as Post-Cinematic Baroque. Cinéma & Cie. International film studies journal Post-what? Postwhen? Thinking Moving Images Beyond the Post-Medium/Post-Cinema Condition, XVI(26-27), 65-76. Milan, Italia: Mimesis International.

Zerweck, B. (2019). The ‘Death’ of the Unreliable Narrator: Toward a Functional History of Narrative Unreliability. En A. Erll & R. Sommer (Eds.), Narrative in Culture (pp. 215-240). Berlin, Alemania: De Gruyter. Recuperado de https://doi.org/10.1515/9783110654370-013

Zunzunegui, S. (2007). Acerca del análisis fílmico: el estado de las cosas. Comunicar, 29(15), 51-58. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C292007-0