Three formats of multi-methodological teaching applied to urban planning
Main Article Content
Abstract
Practice and active learning are key processes in the last cycle of training of the architect. This article documents a methodological scheme to make effective the link with government institutions that allow spaces for the practical application of training most important topics. This article presents the methodology developed in three different modalities with three applied cases: professional practice, final graduation project and teaching.
Each of the three formats allude to a specific case that was successfully developed in an institutional setting.
The process identified three key difficulties: the relevance and alignment with the political proposal, the identification of the interlocutor or link, and the ease of accessing the territory and information about it. From these, a proposal was designed to solve these barriers and build a fluid process with a constant interaction mechanism. The result can have a positive impact on the way of achieving a dual, effective training that is closest to professional practice.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación y pueda editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y comunicarlo en el país y en el extranjero mediante medios impresos y electrónicos. Asimismo, asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamación relacionada con derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la Editorial Tecnológica de Costa Rica. Además, se establece que los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
References
O. E. Guevara. Álvarez. “Análisis del proceso de Enseñanza aprendizaje de la disciplina Proyecto Arquitectónico en la carrera de arquitectura en el contexto del aula.” Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra, 2013. pp 22-23
M. Heidegger, “Construir, habitar, pensar” Barcelona. Editorial La Oficina. pp. 8-9. 2015
UNESCO-UIA Charter for Architectural Education Revised, 2017 Edition
“Estudio de la Urbanización en Centroamérica: Oportunidades de una Centroamérica Urbana”. Banco Mundial 2016
Escuela de Arquitectura y Urbanismo – TEC, Comisión Central de Autoevaluación y Acreditación. Octubre2014.
Consejo Nacional de Rectores. (2020). Plan Nacional de la Educación Superior Universitaria Estatal : PLANES 2021-2025 : resumen ejecutivo. San José, C.R. : CONARE, OPES.O.
“Fundamentación contextual y teórico-epistémica del modelo pedagógico del Instituto Tecnológico de Costa Rica IV Congreso Institucional, celebrada el Lunes 12 de agosto de 2019,
Apartado 11 SOBRE LA PERSPECTIVA DE TRANSFORMACIÓN DEL PROCESO EDUCATIVO incorporado por acuerdo de la asamblea plenaria del IV Congreso Institucional, agosto 2019.
CEPAL/SES /ICATEQ. 2016. El Apoyo de Expertos Sénior Alemanes a la Formación para el Trabajo en México
Recuperado de Diario Digital amprensa. https://amprensa.com/2018/09/gobierno-destinara-%C2%A21600-millones-para-reactivar-turismo-en-puntarenas/
Andranovich. G Doing Urban Research (Applied Social Research Methods Series, Vol. 33) Washington 1993. p.p 33
Palacios, A. “un nuevo Constructo en la Enseñanza del urbanismo” En Urbano Vol 17, num 29, 2014, pp 11-20. Universidad bio Bio Concepción, chile. P.p 16
Recuperado de portal de Presidencia de la República de Costa Rica. https://www.presidencia.go.cr/comunicados/2019/09/boulevard-el-roble-la-angostura-embellecera-ingreso-a-puntarenas/