Development of a mobile application for realtime location management and assistance for visually impaired individuals

Main Article Content

Kenneth Piedra Vargas
Eduar Arias Quirós

Abstract

The project focuses on the development of a mobile application, “PathWhisper,” designed for visually impaired individuals. Its main purpose is to provide real-time information about their location and surroundings through clear and precise voice prompts from a virtual assistant powered by artificial intelligence and machine learning. This application goes further, becoming a travel companion that describes various physical environments, allowing users to build a partial understanding of their journey.

Article Details

How to Cite
Piedra Vargas, K., & Arias Quirós, E. (2025). Development of a mobile application for realtime location management and assistance for visually impaired individuals. Tecnología En Marcha Journal, 38(5), Pág. 62–67. https://doi.org/10.18845/tm.v38i5.7900
Section
Artículo científico

References

Acevedo Castellón, R. I., Carranza Vargas, E. A., Cortés Chavarría, R. E., & Rodríguez Vargas, G. A. (2016).

Estimación de la prevalencia de enfermedades asociadas a ceguera prevenible y discapacidad visual en

Costa Rica 2015.

Castro Maldonado, J. J., Gómez Macho, L. K., & Camargo Casallas, E. (2023). La investigación aplicada y el

desarrollo experimental en el fortalecimiento de las competencias de la sociedad del siglo XXI. Tecnura, 27(75),

-174.

Chuaqui, J., Mally, D., & Parraguez, R. (2016). EL CONCEPTO DE INCLUSIÓN SOCIAL. Revista De Ciencias

Sociales, (69). https://doi.org/10.22370/rcs.2017.69.927.

Cifuentes, A., Mendoza, E., Lizcano, M., Santrich, A., & Moreno-Trillos, S. (2019). Desarrollo de una red neuronal convolucional para reconocer patrones en imágenes. Investigación y desarrollo en TIC, 10(2), 7-17.

Forero-Corba, W., & Bennasar, F. N. (2024). Técnicas y aplicaciones del Machine Learning e Inteligencia

Artificial en educación: una revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 27(1).

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-hill.

López-Saca, F. (2019). Clasificación de imágenes usando redes neuronales convolucionales.

Luan, H. y Tsai, C. C. (2021). A Review of Using Machine Learning Approaches for Precision Education.

Educational Technology and Society, 24(1), 250–266.

Malik, K. Q. (2021). Appsheet vs React Native: evaluation of performance and development of Android Apps.

Mendieta, Á., Host, B., Montiel, H., & Campos Cruz, G. (2004). La discapacidad en Costa Rica: Situación

actual y perspectivas. In La discapacidad en Costa Rica: Situación actual y perspectivas (pp. 80-80).

Organización Mundial de la Salud. (s.f.). Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y

de la salud (CIF). Recuperado de sitio web de la OMS.

Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (23.a ed.). Recuperado de https://www.

rae.es/

Rica, C. (1996). Ley de Igualdad de Oportunidades para las Personas con Discapacidad. Ley N° 7600.

(Publicada en La Gaceta No. 102 de 29 de mayo de 1996) (Versión del 01 de agosto de 2019).

World Health Organization. (2020). World report on vision. Recuperado de https://www.who.int/publications/i/

item/world-report-on-vision

ZEISS. (s. f.). ¿Por qué es tan importante tener una buena visión? Recuperado de https://www.zeiss.es/visioncare/salud-y-cuidado-ocular/health-prevention/por-que-es-tan-importante-tener-una-buena-vision.html.