Mobile app: iQuimia: The application that facilitates learning the periodic table through Technology

Main Article Content

Anthonny Fabricio Herrera Soto
Franklin Chávez Baltodano
Andrés Mejías Matarrita
María Alejandra Anchía Ortíz

Abstract

At UTN, chemistry students face significant challenges in learning the elements of the periodic table, as they must memorize names, symbols, properties, atomic numbers, and classifications. Traditional teaching methods, based on repetitive memorization, prove insufficient. To address these difficulties, the iQuimia mobile application for Android devices was developed. This application, created in collaboration between the Information Technology program and chemistry teachers, uses interactive games that facilitate fun and progressive learning, tailored to the individual skills of the students. The qualitative research methodology included documentation analysis, focusing on the experiences of chemistry students. The iQuimia application offers an intuitive interface, detailed feedback, and a personalized educational experience without the need for differentiated roles. The development objectives include improving the retention and understanding of chemical knowledge, increasing student motivation, and promoting interactive and accessible learning. The implementation of iQuimia represents a significant innovation in the teaching of chemistry, enhancing dynamic and personalized learning and improving the integration of technology in education.

Article Details

How to Cite
Herrera Soto, A. F., Chávez Baltodano, F., Mejías Matarrita, A., & Anchía Ortíz, M. A. (2025). Mobile app: iQuimia: The application that facilitates learning the periodic table through Technology. Tecnología En Marcha Journal, 38(5), Pág. 47–55. https://doi.org/10.18845/tm.v38i5.7898
Section
Artículo científico

References

Herrera, J. (2017). La investigación cualitativa.

(La Tabla Periódica Como Fundamento Para El Aprendizaje De La Química Y La Construcción De Conocimiento

| Revista De La Academia Colombiana De Ciencias Exactas, Físicas Y Naturales, n.d.)

Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación.

Mauricio Araya Álvarez, Coordinador de Docencia de Ciencias Básicas. Comunicación personal 19 abril 2024.

Elaboración Propia.

Rosas, A. C., & Rosetti, L. G. C. (2022). Modelo dinámico del aprendizaje activo. IE Revista de Investigación

Educativa de la REDIECH, (13), 31. dinággil.

Bunyakul, N., Wiwatwattana, N., & Panjaburee, P. (2022). Effects of a mobile game on students’ learning

achievements and motivations in a clinical chemistry course: learning style differences. International Journal

of Mobile Learning and Organisation, 16(2), 221-244.

El Papel de las Apps móviles en el Entorno Académico. (s. f.). https://www.academic.lat/blog/el-papel-de-lasapps-moviles-en-el-entorno-academico/

Recursostics. (2022, 11 marzo). tabla periódica con aplicaciones: Apps gratis SabDemarco. Blog de Recursos

Tics. https://www.recursostics.com/como-usar-la-tabla-periodica-con-aplicaciones/

Taborda, W. A. L., Zuluaga-Giraldo, J. I., Ramírez, M. X. L., & Ospina, Y. F. G. (2022). Enseñanza de la química mediada por TIC: un cambio de paradigma en una educación en emergencia. Revista Interamericana De

Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 15(2).

Kalogiannakis, M., Papadakis, S., & Zourmpakis, A. I. (2021). Gamification in science education. A systematic

review of the literature. Education sciences, 11(1), 22.

Badal, H. (2024, 9 julio). Crear un prototipo de app móvil: cómo definir tu aplicación. Yeeply. https://www.

yeeply.com/blog/desarrollo-de-apps/como-definir-tu-aplicacion-movil-hacer-prototipo-de-app/

Digital, A. (s. f.). ¿Cómo crear una app educativa? https://blog.ak.com.ni/blog/como-crear-una-app-educativa

Admin.Impulsoh. (2022, 5 octubre). ¿Qué es Figma? Ventajas y características | Impulsoh. Impulsoh

Performance Marketing. https://impulsoh.com/que-es-figma-y-para-que-sirve/

Piñeiro, J. (2022). Desarrollo de aplicaciones multiplataforma. Desarrollo de aplicaciones web. Entornos de

desarrollo, (35-46)

Linares, R., & Izquierdo, M. (2007). La tabla periódica en el Journal of chemical education a través del siglo

XX. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (21).

Christopoulos, A., & Mystakidis, S. (2023). Gamification in education. Encyclopedia, 3(4), 1223-1243.

Lizcano, L. A., & Otondo, M. (2023). Autorregulación del aprendizaje: retos del aprendizaje activo. Praxis

Pedagógica, 23(35), 146-171.