Student perspective: AI in transforming IT engineering education

Main Article Content

Joyce Francela Useda Medrano
Ángel Alonso Ortiz García
Franklin Chavez Baltodano

Abstract

In the realm of higher education, particularly in fields related to technology and computer science, the integration of advanced tools such as artificial intelligence (AI) is gaining prominence. This research project focuses on analyzing students’ perceptions regarding the use of AI in solving programming problems in the Programming I and II courses of the Information Technology Engineering (ITI) program at the Guanacaste campus. The study applies a programming exercise both manually and with AI to compare resolution methods, identify difficulties, and assess students’ perceived knowledge. It seeks to determine the positive and negative factors of using AI in programming problem-solving. This project not only contributes to academic understanding of AI usage in education but also provides valuable insights for enhancing teaching methods in programming, preparing engineers for the technological challenges of the modern world. The results show a neutral attitude among students toward the impact of AI on their knowledge development, highlighting technical challenges and errors in problemsolving. Despite this, they recognize AI’s potential to enhance learning, suggesting the need for greater information and training on these technologies in the academic sphere.

Article Details

How to Cite
Useda Medrano, J. F., Ortiz García, Ángel A., & Chavez Baltodano, F. (2025). Student perspective: AI in transforming IT engineering education. Tecnología En Marcha Journal, 38(5), Pág. 37–46. https://doi.org/10.18845/tm.v38i5.7897
Section
Artículo científico

References

Benítez, R., Escudero, G., Kanaan, S., & Rodó, D. M. (2014). Inteligencia artificial avanzada. Editorial UOC.

Llorens Largo, F. (2015). Dicen por ahí… que la nueva alfabetización pasa por la programación. [4] Guzmán,

E. E., & Negrón, A. P. P. (2013). Influencia de los Roles de Equipo en las Actividades del Desarrollador de

Software. ReCIBE. Revista electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica,

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación

(6ª ed.). McGraw-Hill Education.

Climént Bonilla, J. B. (2018). Factores adversos al fomento de hábitos de estudio y aprendizaje en educación

superior: Un estudio de caso. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 255-284.

León, A. (2007). Qué es la educación. Educere, 11(39), 595-604.

Ramos, J. (2022). Herramientas de inteligencia artificial para marketing digital. XinXii.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice (4ª ed.).

SAGE Publications.

Domínguez, I. C., & Jiménez, E. G. (2020). Recolección y Análisis de Datos del Sistema de línea de espera

del Instituto Soledad Acevedo De Los Reyes. Anuario de Investigación UM, 1(1), 35-48.

Botella, P., Alacreu, M. & Martínez, M. (2013). Estadística en ciencias de la salud. Universidad Cardenal

Herrera.

[10] Montilla Fernández, R. (2024). ALGORITMOS DE BÚSQUEDA EMPLEADOS POR LOS NIÑOS EN

LA RESOLUCION DE RETOS EN BLUE ANT CODE.

Flores, P. D. C. J. (2022). Análisis de la informática como ciencia del futuro. Revista Tecnopedagogía e

Innovación, 1(1), 37-52.

López Belmonte, J., Pozo Sánchez, S., Fuentes Cabrera Sánchez, A., & Rodríguez García Sánchez, A. M.

(2019). Análisis del desempeño docente en la educación para el emprendimiento en un contexto español.