Tool for Self-Discovery: Guiding College Career Choice through Skills

Main Article Content

Kevin José Juárez López
María Jesús Artavia Solano
Jonathan Andrés Rodríguez Blandon
Jean Carlos Jiménez Paladino
Thailyn Mariela Parrales Calvo
Franklin Chávez Baltodano

Abstract

The research focuses on developing and applying a self-discovery tool to help students choose their college careers, based on the analysis of their skills. This approach addresses the common problem of inappropriate career choices, which can result in academic and career dissatisfaction, so the goal of this tool is to offer meaningful support in this complicated decision. The study highlights the need for a system that considers both vocational interests and a detailed assessment of personal skills. Using a mixed methodology involving surveys, interviews and data analysis, the effectiveness of the tool is evaluated in a variety of educational contexts. This mixed methodology allows for a more accurate assessment of the impact of the tool, giving the possibility to observe how the tool influences students’ career choice decision making. The tool uses a questionnaire to identify key skills in areas such as logic, creativity, communication and teamwork, generating personalized career recommendations. Preliminary results show that students who used the tool have greater clarity and confidence in their academic decisions, with fewer career changes and greater satisfaction. The research concludes that a skills-based tool is valuable in guiding students in their academic and career decisions, this tool can be significant for students to choose the right path for their interests, but also increase their potential and satisfaction.

Article Details

How to Cite
Juárez López, K. J., Artavia Solano, M. J., Rodríguez Blandon, J. A., Jiménez Paladino, J. C., Parrales Calvo, T. M., & Chávez Baltodano, F. (2025). Tool for Self-Discovery: Guiding College Career Choice through Skills. Tecnología En Marcha Journal, 38(5), Pág. 17–27. https://doi.org/10.18845/tm.v38i5.7885
Section
Artículo científico

References

Ramos Monsivais, C. L., & González, B. A. Orientación vocacional, aprendizaje socio-emocional y sentido de

vida en la educación superior. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(SPE5), (2020).

Ángeles Dávila, M. A., Mandujano Mogollón, J. A., & Vásquez Paredes, J. K. Modelo prolab: Propuesta de

aplicativo móvil con enfoque integral para la orientación vocacional de jóvenes, (2022).

Mías, C. D. Habilidades verbales y no verbales para el aprendizaje y elecciones vocacionales para el ingreso

universitario. Psicólogos: Revista de Psicología, 9(10), 156- 174, (2000).

Benitez, C. C. N., Salazar, E. M., & Bojórquez, A. M. Congruencia entre intereses, aptitudes y elección de

carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 8(21), 32-39, (2011).

Fe, S. G. M., Manuel, Á. G., Ana, A. P., Cristina, C. S. M., Elena, F. R., Fernando, S. S., ... & Magdalena, S. O.

Orientación para el desarrollo profesional. Editorial UNED, (2017).

Móvil, P. D. A. (2017). Introducción a CSS.

Equipo Vértice. (2009). Diseño básico de páginas web en HTML. Editorial Vértice.

Maza, M. A. S. (2012). Javascript. Innovación Y Cualificación.

Castro, M. E. A., Cotto, B. R. P., Briones, M. J. A., & Anchundia, Z. (2018). Aplicación de las Tic como herramienta de aprendizaje en la Educación Superior. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el

Conocimiento, 2(2), 585-598.

García de León, A. (2002). Etapas en la creación de un sitio web. Biblios, (14).

Huerta, J. M. (1997). Los grupos focales. Universidad de Puerto Rico, Recinto de Mayagüez, Colegio de

Ciencias Agrícolas, Servicio de Extensión Agrícola.

Pole, K. (2009). Diseño de metodologías mixtas. Una revisión de las estrategias para combinar metodologías

cuantitativas y cualitativas. Renglones, revista arbitrada en ciencias sociales y humanidades, 60, 37-42.

Albornoz, M. C. (2014, October). Diseño de interfaz gráfica de usuario. In XVI Workshop de Investigadores en

Ciencias de la Computación.

Ramos Monsivais, C. L., & González, B. A. (2020). Orientación vocacional, aprendizaje socio-emocional y

sentido de vida en la educación superior. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(SPE5).

Bejarano Cárdenas, J. A., De la Hoz Carracedo, E., Ortiz Isaza, N., & Porras Castro, S. M. (2019). Preferencias

para la elección de carreras universitarias en la generación Z.

Sarli, R., Gonzalez, S. I., & Ayres, N. A. T. A. L. I. A. (2015). Análisis FODA. Una herramienta necesaria. Revista

de la Facultad de Odontología, 9(1), 17-20