Evaluation of teaching methodologies and emerging media of virtuality in face-to-face education at the School of Advertising of the Universidad Hispanoamericana, Costa Rica
Main Article Content
Abstract
University teaching has been impacted by an out-of-control macro-environmental variable, the COVID-19 pandemic. This situation exposed the existing weaknesses, in the academic units, in terms of innovation, trends and strategies of teaching methodologies of university teachers, leaving a question, what kind of methodology and tools are the most appropriate? The Catalog of learning methodologies and emerging media for face-to-face education is proposed as a practical tool with which the teaching team of the School of Advertising can effectively implement teaching strategies that allow them to differentiate the approach that is given to training processes using digital tools in a face-to-face environment.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación y pueda editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y comunicarlo en el país y en el extranjero mediante medios impresos y electrónicos. Asimismo, asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamación relacionada con derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la Editorial Tecnológica de Costa Rica. Además, se establece que los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
References
Baena, A. y Ruiz, P. (2019). Metodologías Activas En ciencias De La Educación Vol. I. Sevilla. España: WANCEULEN Educación.
Cáceres, C.; Sánchez, N.; Gálvez, M. y Rivas, B. (2021). Aplicaciones de las Plataformas de Enseñanza Virtual a la Educación Superior. Madrid, España: DYKINSON, S.I.
Venegas, L. y Esparza, F. (2018). Guia Metodológica para la evaluación técnica informática de la implementación de Educación y Capacitación Virtual. Alzamora: Editorial Área de Innovación y Desarrollo, S.L.
Jimémez-Puig, E. y Fernández-Felites, Z. (2021). Plataformas virtuales en la educación superior en tiempos de COVID-19. Experiencias en estudiantes de Cuba. Revista Actualidades investigativas en Educaciónm UCR, Vol. 21.
Alfonso, I. (2012). Usabilidad en la Educación: Garantía de la calidad de la Educación Virtual. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Universitaria. https://elibro.net.uh.remotexs.xyz/es/ereader/bibliouh/71481?page=6
Toca, A. (2020). Educación inclusiva: propuesta para instituciones de educación superior con modelo virtual. Bogotá, Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://elibro.net.uh.remotexs.xyz/es/ereader/bibliouh/149776
?page=22.
Meza, E. (2021). Representaciones mentales de los profesores acerca de la docencia y la relación con su práctica [Tesis de maestría]. Universidad de Costa Rica. https://hdl.handle.net/10669/83459
Parra, J. (2020). Ética y calidad en la educación virtual. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://elibro.net.uh.remotexs.xyz/es/ereader/bib
liouh/198398?page=27.
Sierra, C. (2012). Educación virtual, aprendizaje autónomo y construcción de conocimiento. Bogotá, Colombia: Editorial Politécnico Grancolombiano. https://elibro.net.uh.remotexs.xyz/es/ereader/bibliouh/70988?page=6.