Evaluation of teaching methodologies and emerging media of virtuality in face-to-face education at the School of Advertising of the Universidad Hispanoamericana, Costa Rica

Main Article Content

Elizabeth Meza-Prado
Gabriel Vega-Mora

Abstract

University teaching has been impacted by an out-of-control macro-environmental variable, the COVID-19 pandemic. This situation exposed the existing weaknesses, in the academic units, in terms of innovation, trends and strategies of teaching methodologies of university teachers, leaving a question, what kind of methodology and tools are the most appropriate? The Catalog of learning methodologies and emerging media for face-to-face education is proposed as a practical tool with which the teaching team of the School of Advertising can effectively implement teaching strategies that allow them to differentiate the approach that is given to training processes using digital tools in a face-to-face environment.

Article Details

How to Cite
Meza-Prado, E., & Vega-Mora, G. (2023). Evaluation of teaching methodologies and emerging media of virtuality in face-to-face education at the School of Advertising of the Universidad Hispanoamericana, Costa Rica. Tecnología En Marcha Journal, 36(8), Pág. 43–49. https://doi.org/10.18845/tm.v36i8.6926
Section
Artículo científico

References

Baena, A. y Ruiz, P. (2019). Metodologías Activas En ciencias De La Educación Vol. I. Sevilla. España: WANCEULEN Educación.

Cáceres, C.; Sánchez, N.; Gálvez, M. y Rivas, B. (2021). Aplicaciones de las Plataformas de Enseñanza Virtual a la Educación Superior. Madrid, España: DYKINSON, S.I.

Venegas, L. y Esparza, F. (2018). Guia Metodológica para la evaluación técnica informática de la implementación de Educación y Capacitación Virtual. Alzamora: Editorial Área de Innovación y Desarrollo, S.L.

Jimémez-Puig, E. y Fernández-Felites, Z. (2021). Plataformas virtuales en la educación superior en tiempos de COVID-19. Experiencias en estudiantes de Cuba. Revista Actualidades investigativas en Educaciónm UCR, Vol. 21.

Alfonso, I. (2012). Usabilidad en la Educación: Garantía de la calidad de la Educación Virtual. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Universitaria. https://elibro.net.uh.remotexs.xyz/es/ereader/bibliouh/71481?page=6

Toca, A. (2020). Educación inclusiva: propuesta para instituciones de educación superior con modelo virtual. Bogotá, Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://elibro.net.uh.remotexs.xyz/es/ereader/bibliouh/149776

?page=22.

Meza, E. (2021). Representaciones mentales de los profesores acerca de la docencia y la relación con su práctica [Tesis de maestría]. Universidad de Costa Rica. https://hdl.handle.net/10669/83459

Parra, J. (2020). Ética y calidad en la educación virtual. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://elibro.net.uh.remotexs.xyz/es/ereader/bib

liouh/198398?page=27.

Sierra, C. (2012). Educación virtual, aprendizaje autónomo y construcción de conocimiento. Bogotá, Colombia: Editorial Politécnico Grancolombiano. https://elibro.net.uh.remotexs.xyz/es/ereader/bibliouh/70988?page=6.