Existing gap between the curriculum mesh of the Industrial Engineering career of the Universidad Hispanoamericana with respect to two Latin American TOP5 universities that refer to the Washington Agreement
Main Article Content
Abstract
The Industrial Engineering career of the Universidad Hispanoamericana (UH), after obtaining its accreditation with the SINAES in May 2022, seeks to continue improving its offer and by comparing it with other equivalent academic programs that have the accreditation of the Washington Agreement. or its equivalent through mutual recognition agreements with other market standards; to use the gaps detected and solve them. This time the comparison is made with two TOP5 universities in the QS ranking of the year 2022.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación y pueda editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y comunicarlo en el país y en el extranjero mediante medios impresos y electrónicos. Asimismo, asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamación relacionada con derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la Editorial Tecnológica de Costa Rica. Además, se establece que los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
References
ABET. (9 de setiembre 2022). Mutual Recognition Agreements. https://www.abet.org/global-presence/mutual-recognition-agreements/
C. L. Valerio, “Hotbeds of Active Research as a tool to facilitate Entrepreneurship and Innovation during the COVID-19 Pandemic: The perspective from a pilot plan,” 2021 XI International Conference on Virtual Campus (JICV), 2021, pp. 1-4, doi: 10.1109/JICV53222.2021.9600371.
Colegio Federado de Ingenieros y Arquitectos, C. (2018). Criterios y Procedimientos de Acreditación de Programas de ingeniería 2018, versión 01 2017. San José: CFIA.
Dirección metodológica de investigación, Universidad Hispanoamericana. (2018). Política Institucional de Investigación. Universidad Hispanoamericana
QS Universities Rankings. (9 de setiembre 2022). QS Latin America University Rankings 2022. https://www.topuniversities.com/university-rankings/latin-american-university-rankings/2022
Sampieri, R. H. (2014). Metodología de la investigación. México DF: McGrawHill.
Sistema Costarricense de Información Jurídica. (9 de setiembre 2022). Fortalecimiento del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES) N0 8798. http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=67822&nValor3=80479&strTipM=TC
(2010). In D. J. Ph.D. Sergio Tobón Tobón, Secuencias didácticas: Aprendizaje y evaluación de competencias (pp. 33-56). Mexico: Prentice Hall (Pearson Education).
Tecnológico de Monterrey. (9 de setiembre 2022). Ingeniero Industrial y de Sistemas / Bachelor of Science in Industrial Engineering with minor in Systems Engineering (BIE). https://tec.mx/es/innovacion-y-transformacion/ingeniero-industrial-y-de-sistemas
Tecnológico de Monterrey. (9 de setiembre 2022). Planes de estudio Ingeniería Industrial y de Sistemas. https://samp.itesm.mx/Programas/VistaPrograma?clave=IIS11&modoVista=Areas&idioma=ES&cols=0
Tecnológico de Monterrey. (9 de setiembre 2022). Acreditaciones. https://tec.mx/es/conocenos/acreditaciones
Tecnológico de Monterrey. (9 de setiembre 2022). Políticas. https://pie.tec.mx/es/Informacion/politicas
Universidad de los Andes Colombia. (9 de setiembre 2022). Pregrado Ingeniería Industrial. https://industrial.uniandes.edu.co/es/programas-academicos/pregrado/ingenieria-industrial
Concepción García, María Rita, & Rodríguez Expósito, Félix (2005). El trabajo independiente del Estudiante como medio para el desarrollo de competencias (Primera parte). PROSPECTIVA, 3(1),13-17.[fecha de Consulta 9 de Octubre de 2022]. ISSN: 1692-8261. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=496251105003