University teaching in times of pandemic: the inappropriate use of slides and its impact on mental health and learning in university students

Main Article Content

Wilmer Casasola-Rivera

Abstract

This research is made from a qualitative exploratory design. It is used a virtual Likert scale questionary as an instrument to data collect. The participants are university students. Slides are a resource widely used in teaching to facilitate and empower the learning in students. However, inadequate use of this resource could affect learning. The research interest was focused on documenting if the teaching practice to focus the virtual class in slideshow verbatim reading has some effect on student mental health and learning. It is concluded that many students experience mental exhaustion, anxiety, stress, emotional discomfort, and learning demotivation when a professor focuses the class to perform digital recitals through text-loaded slides or, worst case,  from a word processor.

Article Details

How to Cite
Casasola-Rivera, W. (2022). University teaching in times of pandemic: the inappropriate use of slides and its impact on mental health and learning in university students. Tecnología En Marcha Journal, 35(5), Pág. 301–311. https://doi.org/10.18845/tm.v35i5.5981
Section
Artículo científico

References

L. P. Navarro, Autoeficacia del profesor universitario: eficacia percibida y práctica docente, Madrid: Narcea, 2012.

G. Bautista, F. Borges y A. Forés, Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje, Madrid: Narcea Ediciones., 2016.

O. M. d. l. Salud, «Organización Mundial de la Salud,» Documentos básicos (48ª ed.)., 2014. [En línea]. Available: https://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd48/basic-documents-48th-edition-sp.pdf. [Último acceso: 24 9 2021].

L. Yusvisaret Palmer, S. Palmer Morales, C. Rosa Medina Ramirez y D. López Palmer, «Prevalencia de depresión durante la COVID-19 en estudiantes de medicina de una universidad privada mexicana,» MEDISAN, vol. 25, nº 3, pp. 637-646, 2021.

L. d. S. Ribeiro, É. Bragé, D. Ramos, I. Fialho, D. Vinholes y A. Bisso, «Efeitos da pandemia de COVID-19 na saúde mental de uma comunidade acadêmica,» Acta Paul Enferm., nº 34, pp. 1-7, 2021.

O. Luque Vilca, N. Bolivar Espinoza, V. Achahui Ugarte y J. Gallegos Ramos, «Ansiedad y estrés en la educación virtual en el periodo de emergencia sanitaria por el COVID-19.,» PURIQ, vol. 4, nº 1, pp. 56-65, 2021.

G. Ortiz Gómez, Habilidades básicas de pensamiento, México: Cengage Learning Editores, 2010.

G. Vásquez, Ó. Urtecho-Osorto, M. Agüero-Flores, M. Díaz-Martínez, R. Paguada, M. Varela, M. Landa-Blanco y Y. Echenique, «Mental health, confinement, and coronavirus concerns: a qualitative study,» Revista Interamericana de Psicología, vol. 54, nº 2, pp. 1-16, 2020.

C. Caballero, É. Breso y O. González Gutiérrez, «Burnout en estudiantes universitarios.,» Psicología desde el Caribe, vol. 32, nº 3, pp. 424-441, 2015.

R. Feldman, Psicología con aplicaciones en países de habla hispana, México: McGraw Hill, 2010.

W. Sigüenza Campoverde, y J. Vílchez Tornero, «Aumento de los niveles de ansiedad en estudiantes universitarios durante la época de pandemia de la COVID-19.,» Revista Cubana de Medicina Militar, vol. 50, nº 1, pp. 1-14, 2021.

M. Ticona y N. Zela, «Ansiedad y estrés en la educación virtual en el periodo de emergencia sanitaria por el COVID-19.,» Revista científica De Sistemas E informática, vol. 1, nº 2, pp. 27-37, 2021.

W. Casasola Rivera, «Darwinismo tecnológico ¿Qué le ha enseñado y qué le enseñará la Pandemia a la Educación?,» Aurora, nº 13, pp. 40-47, 2020.

T. Ortiz, Neurociencia y educación, Madrid: Alianza Editorial, 2015.

A. Martínez, «E síndrome de Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión,» Vivat Academia, nº 112, pp. 42-80, 2010.

A. M. Pérez, «EL síndrome de Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión.,» Vivat Academia, nº 112, pp. 42-80, 2010.