Charging station to provide greater autonomy to the Robobo

Main Article Content

Mónica Vizcaíno-Delgado

Abstract

Robobo is a mobile robotic platform developed by Universidade da Coruña’s MINT company. It is currently used as a tool for learning and benefit from the different advantages of autonomous and collaborative robotics at schools and investigation centers, it also can be found on the market as an educational package that includes four units.  However, Robobo’s performance lacks on an autonomous, automated, homogeneous or simultaneous recharging process. Therefore, this article treats the importance and the design of a first electromechanical prototype of a charging station as an approach to obtain an autonomous and simultaneous charging cycle of up to four Robobo mobile platforms.

Article Details

How to Cite
Vizcaíno-Delgado, M. (2021). Charging station to provide greater autonomy to the Robobo. Tecnología En Marcha Journal, 34(5), Pág. 90–100. https://doi.org/10.18845/tm.v34i5.5919
Section
Artículo científico

References

MINT, «¿Qué es Robobo?,» [En línea]. Available: https://theroboboproject.com/que-es-robobo/. [Último acceso: 03 julio 2018].

M. Vizcaíno, «Diseño de una Base de Recarga para la Plataforma Robótica Móvil Robobo,» 2019.

Real Academia Española, «Robot».

H. Moravec, «Robot,» 2019. [En línea]. Available: https://www.britannica.com/technology/robot-technology. [Último acceso: febrero 2019].

A. Andrew, Behavior‐Based Robotics, Massachusetts: Cambridge, 1998.

GII, «DREAM: Deferred Restructuring of Experience in Autonomous Machines.,» 2018. [En línea]. Available: http://www.gii.udc.es/proyectos/detalle/342. [Último acceso: febrero 2019].

GII, «Robótica y Cognición,» 2014. [En línea]. Available: http://www.gii.udc.es/investigacion/detalle/5. [Último acceso: enero 2019].

A. Barrientos, Fundamentos de robótica, 2 ed., McGraw-Hill, 2007.

R. Aracil, C. Balaguer y M. Armanda, «Robots de servicio,» Revista Iberoamericana de Automática e Informática Industrial RIAI, vol. 5, nº 2, pp. 6-13, 2008.

E. Ruiz, Los robots en la educación, Ediciones Díaz de Santos, 2007.

L. Fernández y A. Muñoz, «Investigación sobre los Requisitos del Movimiento Colectivo Coordinado en un Sistema Multi-agente,» Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 2007.

F. Bellas, M. Naya, G. Varela, L. Llamas y e. al., «The Robobo Project: Bringing Educational Robotics Closer to Real-World Applications,» A Coruña, 2017.

MINT, «Tienda,» [En línea]. Available: https://theroboboproject.com/producto/pack-ensenanza-secundaria/. [Último acceso: 03 julio 2018].

MINT, «Robobo en la educación,» [En línea]. Available: https://theroboboproject.com/educacion/. [Último acceso: enero 2019].

MINT, «Manual de Usuario,» España.

Diodes Incorporated, «APX321/APX358/APX324,» 2009.

Linear Technology Corporation, «LTC1733 Monolithic Linear Lithium-Ion Battery Charger with Thermal Regulation.,» USA.

E. Olson, «AprilTag: A robust flexible visual fiducial system,» University of Michigan, 2011. [En línea]. Available: https://ieeexplore.ieee.org/document/5979561. [Último acceso: 10 setiembre 2018].

J. Wang y E. Olson, «AprilTag 2: Efficient and robust fiducial detection,» Michigan, Estados Unidos, 2016.

MINT, «Especificaciones,» España.