Teleworking and its impact on business productivity and job satisfaction of employees: Recent trends
Main Article Content
Abstract
In recent years it has been observed a growing interest in the study of teleworking from different
fields of economics and business management. The research has been directed toward two
main lines, the first is the involvement of telework in the quality of working life of employees
who perform their duties with this type of work and the second is the involvement of telework on
productivity of firms implement it. This research is theoretical.
Were studied the determinants of success and performance models for implementing telework.
For each of them the dominant theoretical approach is identified, systematizes and integrates
the main contributions, and the possibilities for future development.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación y pueda editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y comunicarlo en el país y en el extranjero mediante medios impresos y electrónicos. Asimismo, asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamación relacionada con derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la Editorial Tecnológica de Costa Rica. Además, se establece que los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
References
Organización Mundial de la Salud. (2014). Inactividad física: un problema de salud pública mundial.
Adam, S. (1776). The Wealth of Nations.
Benoit, O. (1962). Statut dans l’entreprise et attitudes syndicales des ouvriers. Sociologie du Travail, núm. 3, págs. 230 y ss.
Blog Sage Experience. (18 de 12 de 2010). El teletrabajo: tan positivo y tan peligroso. Obtenido de http://blog.sage.
es/economia-empresa/el-teletrabajo-tan-positivo-y-tan-peligroso/
Borjas, G. (1979). Job satisfaction, wages and unions. Journal of Human Resources 14, págs. 21–40.
Bourdieu, P., Chamboredon, J. C., & Passeron, J. C. (1973). Le metier de Sociologue. Ed. Mouton.
Camara, C. d. (2008). El teletrabajo: un indicador de cambio en el mercado de trabajo. Universidad Complutense
de Madrid.
Castells, M. (1997). La sociedad red. La era de la información, vol. 1. Madrid: Alianza.
Castells, M. (2001). La Galaxia Internet. Barcelona: Plaza y Janés.
Catillo Builes, E. (2010). Teletrabajo, una opción de productividad y eficiencia. Revista Virtual Universidad Católica
del Norte.
Chiavenato, I. (2013). Gestión del talento humano. México, D.F.: McGraw - Hill.
Drucker, P. F. (1988). The Coming of the New Organization. Harvard Business Review, vol. 66, núm. 1, Enero-Febrero,
pág. 45-53.
Dvorak, J. C., & Anis, N. (1992). Dvorak’s Inside Track to DOS and PC Performance. Mcgraw-Hill .
Freeman, F. (1978). Job satisfaction as an economic variable. American Economic Association, Papers and proceeding 68, págs. 135–141.
Gallagher, W. y. (1976). Motivation Theory and Job Design. Journal of Business, Vol. 49.
Garcés, A. E. ( 2008). Teletrabajo como medida de flexibilidad empresarial. Cámara Oficial de Comercio e Industria
de Navarra.
Hamermesh, D. (1977). Essays in Labor Market and Population Analysis,. (J. W. Son, Ed.) Economics aspects of job
satisfaction. En: O.C. Ashenfelter y W.E. Oates.
Herzberg, F. (1966). Work and the nature of man. Oxford, England: World.
Homans, G. (1961). Social behavior. Harcourt Brace, págs. 232-264.
Hoppock, R. (1935). Job satisfaction. New York, Harper & Row.
Janne, H. (1970). Sisteme Social: L’observateur et l’objet observée. Ed. Institut de Sociologie de l’Université Libre de
Bruxelles, pág. 72.
Karpik, L. (1965). Trois concepts sociologiques: les projet de référence, le statut social et le bilan individuel. Archives
Européens de Sociologie, págs. 191-221.
Lister, K., & Harnish, T. (2011). The State of Telework in the U.S. How Individuals, Business, and Government Benefit.
Telework Research Network.
Locke, E. (1969). What is job satisfaction? Organizational Behavior and, Vol. 4.
Malone, T. (1997). Is Empowerment Just a Fad? Sloan Management Review, vol.38, núm. 2, invierno, pág. 53-64.
Mannheim, K. (1958). Ideología y utopía. Ed. Aguilar, pág. 52.
Morse, N. (1953). Satisfaction in the white collar job. Ed. University of Michigan.
Nilles, J. M. (1998). Managing Telework: Strategies for Managing the Virtual Workforce. New York: Wiley.
Open Mart. (2010). El teletrabajo en España está por debajo de la media en la UE. Obtenido de http://openmart.es/
teletrabajoeuropa/ Organización Mundial de la Salud. (2014). Guerra a la comida rápida: el plan de la OMS para prevenir la obesidad.
Ortiz Chaparro, F. (1999). Teletrabajo y nuevas oportunidades de empleo. El mercado de trabajo en España II. Revista
Nro. 3 del Instituto de Estudios Económicos, Madrid, p. 109.
Pintor, R. L. (1986). Sociología Industrial. Alianza Universidad, págs. 219-221.
Quesnay. (1846). Dialogues sur le commerce et les travaux des artisans. Physicrates.
RAE. (30 de 01 de 2014). Dicccionario de la RAE. Obtenido de http://lema.rae.es/drae/?val=productividad
Ruelas, E. (1993). Calidad, productividad y costos. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España
y Portugal, pag. 298-304.
S.erbes-Seguin, O., & Olivier, P. (1972). Sociologie du Travail. Librairie Dalloz.
Sousa-Poza, A., & Sousa-Poza, A. (2000). Taking another look at the gender/job-satisfaction paradox. Kyklos 53,
págs. 135–152.
The WorldatWork. (2011). Total Rewards Model. Journal, and Compensation Conundrum.
Vilaseca, I., & Requena, J. (2004). El teletreball a Catalunya: Conceptes, tipologies, mètriques i. Barcelona: Generalitat
de Catalunya, Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya.