Knowledge, attitudes and barriers regarding wastewater management in the commercial sector of the city of La Libertad, El Salvador

Main Article Content

Abstract

The aim of this article is to assess the knowledge, attitudes and environmental barriers, presented by people engaged in commercial activities of micro and small enterprises (MYPES) in the port city of La Libertad, El Salvador, regarding the Integral Management wastewater.


The entity responsible for the promotion and development of environmental sanitation programs, according to the municipal code, is the municipal administration, who are convinced that environmental education processes are fundamental for the development of their community and in the absence of a study of these characteristics, is that they recognize the importance of this research, so that it serves as a starting point for the integral management of wastewater


Surveys were applied to three fundamental strata, Politicians, MYPES and Technicians, as actors involved in the process. The surveys were validate by expert criteria. The use of statistical tools for the selection of the sample and comparison of the data was present. Once the information was obtain, it was systematize and organized into knowledge, attitudes, and barriers.


The results show that knowledge is incipient among the sample studied, so it should be deepened in these, since, although there are pro-environmental attitudes, the existence of conceptual, attitudinal and control barriers is having an impact on the awareness and empowerment for get to perform environmentally positive actions, starting from the competences of the strata analyzed.

Article Details

How to Cite
Knowledge, attitudes and barriers regarding wastewater management in the commercial sector of the city of La Libertad, El Salvador. (2020). Tecnología En Marcha Journal, 33(1), Pág. 111–121. https://doi.org/10.18845/tm.v33i1.5026
Section
Artículo científico

References

[1] WWAP (Programa Mundial de Evaluación de los Recursos Hídricos de las Naciones Unidas). 2017. Informe Mundial de las Naciones Unidas sobre el Desarrollo de los Recursos Hídricos 2017. Aguas residuales: El recurso desaprovechado. París, UNESCO.
[2] MARN (Ministerio de Ambiente y Recursos Naturales). 2016. Recomendaciones para la selección de tratamientos de depuración de aguas residuales urbanas en la República de El Salvador. San Salvador.
[3] F. Rosales, R. Campos, “Gestión y manejo de las aguas residuales no domésticas en la ciudad turística de La Libertad, El Salvador. Desafíos para alcanzar un desarrollo sostenible”, Tecnología en marcha, vol. 32, no 2, pp. 43-53, 2019.
[4] F. Rosales, R. Campos, MD. Rovira, “Aguas residuales no domésticas y su impacto en el desarrollo sostenible: ciudad turística La Libertad, El Salvador”, Tecnología en marcha, vol. 32, no 3, pp. 135-145, 2019.
[5] INTECO. Sistemas de Gestión Ambiental. Requisitos con orientación para su uso, INTE/ISO 14001:2015.
[6] C. Moreira, F. Araya y C. Charpentier, “Educación ambiental para la conservación del recurso hídrico a partir del análisis estadístico de sus variables” Tecnología en Marcha, vol. 28, n° 3, pp. 75-85, 2015.
[7] R. Campos y M. Camacho, “Factores determinantes para una acción ambiental positiva de la Gestión Integral de Residuos (GIR), en el cantón de Guácimo, Costa Rica” Tecnología en Marcha, vol. 27, n.° 4, pp. 89 101, 2014.
[8] R. Campos y M. Camacho, “Gestión interuniversitaria y responsabilidad en la gestión ambiental: Plan de acción para el mejoramiento de la gestión integral de los residuos sólidos” Gestión de la Educación, vol. 5, n° 2, pp. 1-22, 2015.
[9] K. Hollweg, J. Taylor, R. Bybee, T. Marcinkowski, W. McBeth y P. Zoido, “Developing a framework for assessing environmental literacy. Washington, DC: North American Association for Environmental Education, 2011.
[10] Mata, A., Zúñiga, C., Brenes, O., Carrillo, M., Charpentier, C., Hernández, L. & Zúñiga, M. (2009). Dimensión Ambiental: Estrategias Innovadoras para la Formación Docente. San José, Costa Rica. CECC.
[11] DIGESTYC, EL Salvador: “Estimaciones y Proyecciones de Población Municipal 2005-2025”, 2014. [En Línea] Disponible en http://www.digestyc.gob.sv/index.php/ novedades/avisos/540-el-salvador-estimaciones-y-proyecciones-de-poblacion.html
[12] DIGESTYC, “Censo de Población y Vivienda”, 2007. [En Línea] Disponible en: http://www.digestyc.gob.sv/index.php/temas/des/poblacion-y-estadisticas-demograficas/censo-de-poblacion-y-vivienda/poblacion-censos.html
[13] B. Hernández y MC. Hidalgo. “Actitudes hacia el medio ambiente” Psicología Ambiental, Madrid: Pirámide, 2010.
[14] C. Charpentier, “Las barreras para la Educación Ambiental pueden superarse”. Biocenosis: revista de educación ambiental. Universidad Estatal a Distancia (UNED). San José, Costa Rica, Vol.18 (1-2), 103-108, 2004.