¿Nacen Empresas de las Actividades de Fomento al Espíritu Emprendedor?: un Vistazo a Empresas Surgidas del Concurso Nacional de Emprendedores y el Programa de Formación en Espíritu Emprendedor del Instituto Tecnológico de Costa Rica
Main Article Content
Abstract
La creación de empresas ente los emprendedores costarricenseses un tema que ha sido poco estudiado. Su importanciaradica en servir de retroalimentación a quienesestán involucrados en su fomento así como identificar elpapel que juegan algunos de los elementos que se puedendenominar el sistema de desarrollo emprendedor de unpaís. En esta investigación se estudió el proceso creador deempresas entre las personas que participaran en el ConcursoNacional Emprendedor y el Programa de Formación enEspíritu Emprendedor, organizados por el Instituto Tecnológicode Costa Rica desde 1996. Se halló que el procesoes emprendido en su mayoría por hombres, mayores de 25años, con educación universitaria y residentes en el áreametropolitana. La motivación más importante que los impulsófue de índole personal, los elementos contextualesinfluyeron poco en esa motivación, sus ideas de negociosprovienen de experiencias personales, los recursos paraarrancar son propios y el haber participado en el concursoo el programa fue visto como importante pero no vital.
ABSTRACT
The creation of businesses among Costa Rican entrepreneursis a little studied subject. Its importance resides in servingas feedback to those involved in its fostering as well as inidentifying the role played by some elements that canbe named in this country’s entrepreneurial developmentsystem. In this research, the business creating process wasinvestigated amongst people participating in the NationalEntrepreneurship Contest and the Entrepreneurial SpiritForming Program, organized by the Instituto Tecnológicode Costa Rica since 1996. It was found that the process wasundertaken mostly by men older than 25 years of age, witha college degree and living in a metropolitan area. The mostimportant driving motivation was strictly personal, withcontextual elements influencing little in the decision; theirbusiness ideas came from personal experience, the initialresources were their own and entering the contest or theprogram was seen as important but not capital.
Article Details
The digital version of the journal is registered under the BY-NC-ND 4.0 Creative Commons license. Therefore, this work may be copy and redistribute the material in any medium or format, as long as you give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
The authors keep the copyright and give the journal the right of the first publication and the possibility of editing, reproducing, distributing, exhibiting and communicating in the country and abroad through printed and electronic means. On the other hand, the author declares to assume the commitment on any litigation or claim related to the rights of intellectual property, exonerating of responsibility to the Business School of the Costa Rica Institute of Technology.