Development and Implementation of Didactic Sequences for Second Order ODEs: Practical Applications with GeoGebra Desenvolvimento e Implementaçã de Sequências Didáticas para EDOs de Segunda Ordem: Aplicações Práticas com GeoGebra
Main Article Content
Abstract
Second Order Ordinary Differential Equations are a subject considered in the traditional approach to the theory of Ordinary Differential Equations - ODE. This article describes, in particular, two stages foreseen by Didactic Engineering – ED: the phases of preliminary analysis and a priori analysis. Activities described/structured with the support of technology are emphasized. Mediation affected by the appropriate exploitation of software makes it possible to avoid certain elements that act as obstacles to a broad understanding, inherent to these equations. In this way, we indicate and structure problem situations in Geogebra, in order to use visualization to understand qualitative properties (graphic-geometric) and not just algorithmic ones. Thus providing the description of factors relevant to the didactic mediation of second- order differential equations.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Las personas autoras conservan los derechos de autoría, pero ceden a la revista el derecho de la primera publicación. También, permiten a la revista editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y promocionarlo en el país y en el extranjero mediante diferentes medios impresos y digitales. Además, permiten que el artículo sea adaptado a formatos de lectura, sonido o voz para que pueda ser accedido por personas que presenten alguna discapacidad o limitación. Se podrá traducir a cualquier idioma diferente al del artículo original.
Las personas autoras permiten a la revista publicar, junto con el artículo, datos personales como nombres, apellidos, institución de filiación, ciudad, país y correo electrónico.
Asimismo, las personas autoras asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamo relacionado con los derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la revista y al Instituto Tecnológicos de Costa Rica.
Se aclara que los puntos de vista y comentarios de las personas autoras de los artículos no necesariamente representan los puntos de vista de la revista ni los del Instituto Tecnológico de Costa Rica.
Los artículos están licenciados bajo Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.