A visualization of the Jacobsthal sequence with the contribution of GeoGebra Uma visilização da sequê de Jacobsthal com o aporte do GeoGebra
Main Article Content
Abstract
In Brazil, according to research, there are few works on the Jacobsthal sequence in undergraduate courses, and this motivated this work, given the intriguing particularity of its definition. Therefore, the objective of this work is to investigate a didactic proposal that enables the understanding of the Jacobsthal sequence through a geometric visualization supported by the GeoGebra software. For its structuring, the methodology used was Didactic Engineering, in its first two phases – preliminary analysis and a priori analysis – with the perspective of the Theory of Didactic Situations, which is a theory of teaching. As a result, we have two-dimensional and three-dimensional visualization, from the construction of tiles and prisms relating to the Jacobsthal numbers.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Las personas autoras conservan los derechos de autoría, pero ceden a la revista el derecho de la primera publicación. También, permiten a la revista editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y promocionarlo en el país y en el extranjero mediante diferentes medios impresos y digitales. Además, permiten que el artículo sea adaptado a formatos de lectura, sonido o voz para que pueda ser accedido por personas que presenten alguna discapacidad o limitación. Se podrá traducir a cualquier idioma diferente al del artículo original.
Las personas autoras permiten a la revista publicar, junto con el artículo, datos personales como nombres, apellidos, institución de filiación, ciudad, país y correo electrónico.
Asimismo, las personas autoras asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamo relacionado con los derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la revista y al Instituto Tecnológicos de Costa Rica.
Se aclara que los puntos de vista y comentarios de las personas autoras de los artículos no necesariamente representan los puntos de vista de la revista ni los del Instituto Tecnológico de Costa Rica.
Los artículos están licenciados bajo Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.