Statistical Table Activities in School Texts of Mathematics Actividades de Tablas Estadísticas en Textos Escolares de Matemáticas
Main Article Content
Abstract
In this paper we analyze the activities of statistical tables of a collection of textbooks of mathematics. The textbook of mathematics is one of the resources used by teachers as a guide for teaching and source of activities for the student, hence the importance of researching books. A content analysis was carried out to classify the activities according to the type of table, the role that the student assumes when working with the table and the level of reading is required in each table interpretation activity. The results showedthat all the activities of tables in the primary are of one entry, while in secondary they are of two entries. As for the role of the student, it is fundamentally to interpret tables, although they are only in two grades. In primary, the activities demand the integral reading of the table, while in secondary, they must make partial and integral readings of the table. On the whole, it does not seem that the activities of statistical tables, of the analyzed collection, can help students to achieve an adequate understanding of this resource of statistics and thereby support their statistical training as citizens.
Article Details
Las personas autoras conservan los derechos de autoría, pero ceden a la revista el derecho de la primera publicación. También, permiten a la revista editarlo, reproducirlo, distribuirlo, exhibirlo y promocionarlo en el país y en el extranjero mediante diferentes medios impresos y digitales. Además, permiten que el artículo sea adaptado a formatos de lectura, sonido o voz para que pueda ser accedido por personas que presenten alguna discapacidad o limitación. Se podrá traducir a cualquier idioma diferente al del artículo original.
Las personas autoras permiten a la revista publicar, junto con el artículo, datos personales como nombres, apellidos, institución de filiación, ciudad, país y correo electrónico.
Asimismo, las personas autoras asumen el compromiso sobre cualquier litigio o reclamo relacionado con los derechos de propiedad intelectual, exonerando de responsabilidad a la revista y al Instituto Tecnológicos de Costa Rica.
Se aclara que los puntos de vista y comentarios de las personas autoras de los artículos no necesariamente representan los puntos de vista de la revista ni los del Instituto Tecnológico de Costa Rica.
Los artículos están licenciados bajo Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International License.